Artykuł sponsorowany
Dzięki rozwojowi nowych technologii i internetu możemy zdalnie robić zakupy, uczyć się, nawiązywać relacje z innymi ludźmi, a nawet pracować. A gdyby tak bez wychodzenia z domu uzyskiwać porady lekarskie? Od pewnego czasu jest to możliwe.
Nagły wybuch pandemii koronawirusa sprawił, że konieczne stało się opracowanie nowych rozwiązań mających na celu bezpieczne przeprowadzanie konsultacji lekarskich. Ze względu na charakter wirusa SARS-CoV-2 bezpośrednie wizyty w placówkach medycznych nie były wskazane, stąd popularne stały się konsultacje w formie zdalnej. Mimo że świat zdaje się wracać do swojego rytmu sprzed pandemii, to teleporady stały się na tyle wygodnym rozwiązaniem, że zarówno lekarze, jak i pacjenci chętnie korzystają z tego rozwiązania.
Teleporada w odróżnieniu od tradycyjnej wizyty w gabinecie nie wiąże się z bezpośrednim kontaktem z lekarzem. Pacjent, jak i specjalista mogą znajdować się w dowolnym miejscu, wymagany jest jednak odpowiedni sprzęt – telefon bądź komputer z dostępem do internetu. Konsultację zdalną można przeprowadzić w formie rozmowy telefonicznej, przez aplikację umożliwiającą połączenie wideo czy czat. Jeszcze przed rozpoczęciem wizyty warto zanotować wszystkie niepokojące nas dolegliwości oraz sporządzić listę przebytych chorób i przyjmowanych leków, szczególnie gdy cierpimy na przewlekłe schorzenia.
W trakcie teleporady lekarz przeprowadza szczegółowy wywiad, który umożliwia mu zdiagnozowanie problemu. Z tego względu ważne jest, aby nie zatajać żadnych informacji, a na wszelkie pytania odpowiadać wyczerpująco. Podczas rozmowy konieczne może okazać się wykonanie samobadania, oczywiście pod kierunkiem specjalisty. Po wywiadzie lekarz może wystawić e-receptę, e-zwolnienie lub skierowanie na badania specjalistyczne. Czasami sama teleporada okazuje się niewystarczająca, wówczas lekarz może zasugerować, w zależności od samopoczucia pacjenta czy pory dnia (e-konsultacje mogą być przeprowadzane o dowolnej porze, przez 24 godziny na dobę), bezpośrednią wizytę w placówce medycznej bądź kontakt z pogotowiem ratunkowym.
Każda placówka medyczna ma obowiązek poinformować swoich pacjentach o możliwości umówienia się na teleporadę. Odpowiednie informacje powinny zostać umieszczone na stronie internetowej placówki lub być przekazywane telefonicznie na życzenie dzwoniącego pacjenta. Na zdalną konsultację lekarską umówimy się zarówno w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia, jak i w ramach prywatnych abonamentów medycznych. Wygodnym rozwiązaniem jest także korzystanie z ofert serwisów medycznych, które umożliwiają uzyskanie konsultacji i recepty bez wychodzenia z domu. Jednym z takich portali jest Receptomat.pl.
Fot. Corinne Kutz/unsplash.com